Nu ook Running therapie bij Grip - GezondPlus

 

Wil je ook meer bewegen en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen? Of misschien wil je van je sombere stemming of angsten af. Dan is er goed nieuws, want vanaf 16 januari 2015 start Grip Psychologenpraktijk in Wormerveer met Running therapie.


Running therapie is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop waardoor de stemming verbetert, angst afneemt en het zelfvertrouwen groeit. Dit gebeurt onder begeleiding van een psycholoog die de opleiding tot running therapeut heeft gevolgd. Door deze achtergrond is er ook voldoende aandacht voor psychische klachten.

Voor wie is de cursus geschikt?
Running therapie is bedoeld voor mensen die last hebben van (milde) psychische klachten zoals somberheid, vermoeidheid en angstklachten en die weinig tot niet bewegen. Je zult in een groep gaan bewegen en je kunt op ieder moment instromen. We werken met persoonlijke doelen.

Doel van Running Therapie
Met Running therapie ga je onder andere lekkerder in je vel zitten, voel je je energieker, krijg je meer zelfvertrouwen en kun je je beter concentreren.

Aanmelden kan via info@grippsychologen.nl of door te bellen met 06-40246280.

Achtergrond informatie over Running therapie
Voordelen van Running therapie
Bij mensen die bewegen treedt een aanzienlijke verbetering in lichamelijke en geestelijke gezondheid op.
Het vermindert onder andere:

  • Somberheid

  • Vermoeidheid

  • Interesseverlies

  • Concentratieproblemen

  • Angstklachten

  • Paniekklachten

  • Sociale angst

  • Faalangst

  • Onzekerheid

  • Prikkelbaarheid

Bewegen versterkt het lichaam, zorgt voor ontspanning en creëert een algehele verbetering in de stemming. Bewegen is bovendien een eenvoudige en aangename manier om je beter te gaan voelen. Eerder zijn in onderzoek met bewegen ook al positieve resultaten behaald bij onder andere depressie, angststoornissen, verslaving en chronische pijn. 

Waarom is het goed om te bewegen? De meeste mensen weten dat beweging goed is voor hun gezondheid.
Uit onderzoek is gebleken dat beweging onder andere leidt tot veranderingen in: 

  1. de spiermassa (je wordt sterker);
  2. de ademhaling (je krijgt een effectievere ademhaling en een grotere longcapaciteit);
  3. de lichaamsopbouw (er treedt een afname van het totale vetgehalte op);
  4. het botweefsel (je krijgt sterkere botten);
  5. en het hele cardiovasculaire systeem (je bloeddruk normaliseert en je krijgt een sterker hart, sterkere bloedvaten en het bloed kan meer zuurstof opnemen). 

Al deze aanpassingen hebben tot gevolg dat het lichaam meer belasting aan kan en daardoor beter kan omgaan met stress. Beweging zorgt als het ware voor een buffer tegen depressie, angst, burn-out en andere lichamelijke en psychische klachten. 

Tevens is bekend van beweging dat het directe invloed heeft op de geestelijke gezondheid. Beweging zorgt er voor dat bepaalde stoffen in de hersenen worden gestimuleerd / aangemaakt of juist afgeremd / afgebroken. Hierdoor ontstaat een positiever en aangenaam ontspannen gevoel en verbetert de algehele stemming. Zo zijn er bijvoorbeeld bij depressie afwijkingen in de productie van deze stoffen. Beweging kan er dan voor zorgen dat deze afwijkingen worden hersteld, zodat de depressie afneemt of zelfs helemaal verdwijnt. 

Beweging heeft nog andere positieve gevolgen. Het zorgt voor een gezonde afleiding van onplezierige gedachten en emoties. Door te bewegen richt u de aandacht even ergens anders op en kunt u al uw zorgen en emoties even achterlaten. Beweging brengt ontspanning. Ook is bekend van bewegen dat het de zelfwaardering versterkt. Door doelen te stellen en deze te verwezenlijken, krijgt u een groter gevoel van competentie. Door steeds weer nieuwe doelen te stellen en het bewegen zelf, gaat men zich steeds krachtiger voelen.

Mensen met psychische klachten voelen zich vaak lusteloos, somber, te zwak, hebben het druk, zijn vermoeid of voelen te veel angst of spanning om te gaan bewegen. Het gevolg hiervan is dat het bewegen wordt verwaarloosd en dat de klachten alleen maar sterker worden. Wij willen ingrijpen in dit proces en de beweging weer gaan oppakken. Door het plezier, de ontspanning en het bewegen zelf hopen wij uw psychische klachten te kunnen verminderen en u uiteindelijk weer sterk te doen voelen.

Kort samengevat: Beweging heeft een hoop voordelen en is bovendien een aangename manier om u beter te gaan voelen. Met Running therapie willen wij u op een ontspannen, niet-prestatiegerichte manier gaan begeleiden in het opbouwen van een sportieve activiteit. Als mogelijke activiteiten hebben wij gekozen voor hardlopen of wandelen. U kunt er zelf voor kiezen om aanvullend te gaan fietsen, zwemmen of cardio-fitnessen(in een sportzaal op apparaten fietsen, hardlopen en roeien). Deze activiteiten zijn effectief gebleken in de behandeling van stress, somberheid, angsten en spanningsklachten.


Voor wie is de cursus niet geschikt?
Helaas is de behandeling niet voor iedereen geschikt. Het is bijvoorbeeld niet verantwoord mensen met hartklachten of een te groot overgewicht deel te laten nemen aan de behandeling. U moet oppassen dat u zich niet overbelast of op een andere manier onnodig blesseert. Daarom zijn er algemene richtlijnen ontwikkeld waarbij bepaalde mensen wordt aangeraden eerst de huisarts te raadplegen, alvorens te starten met de behandeling. Dit geldt voor:

Mannen ouder dan 40 jaar en vrouwen ouder dan 50 jaar waarbij;
een verhoogd risico bestaat op of klachten bestaan met betrekking tot:
  - het hart of de bloedvaten;
  - de longen;
  - de stofwisseling of;
  - een aanzienlijk overgewicht.

Mocht u niet binnen deze categorie vallen en toch twijfelen, dan is het ook voor u aan te raden eerst met de huisarts te overleggen. Wij kunnen geen verantwoording nemen voor mensen die eventuele blessures of ander lichamelijk leed oplopen.

De behandeling is gericht op mensen die relatief weinig bewegen / sporten. Voor mensen die al veel sporten is deze behandeling niet geschikt. Het is de bedoeling dat men 3 keer per week ongeveer een half uur tot een uur gaat bewegen. Mensen die dit al ondernemen of hier overheen gaan, kunnen niet deelnemen.

De behandeling zal niet altijd even gemakkelijk zijn, u zult ook niet altijd evenveel zin hebben. Op dit soort momenten is het belangrijk om toch door te zetten om er voor uzelf zo veel mogelijk uit te halen. We zullen altijd klaar staan om u te helpen op de goede weg te blijven en hopen door u op een ontspannen en leuke manier bezig te laten zijn, uw situatie te verbeteren.